31 May 2013

keanehan socotra

socotra adalah sebuah pulau yang berada di yaman. pulau ini memiliki keunikan dan keanehan yang luar biasa. keanehan socotra adalah lanskap pulau ini. pohon-pohon yang tumbuhmemiliki bentuk-bentuk yang aneh dan merupakan tumbuhan endemik. populasi pepohonan di pulau socotra tidak dijumpai di tempat lain termasuk juga berbagi jenis haiwan reptila yang  merupakan haiwan endemik.



socotra juga digelar sebagai ‘neraka dunia’. tidak diketahui kenapa ia dianggap sebegitu. socotra merupakan  pulau terbesar daripada empat pulau di lautan hindi,  terletak kira-kira 240 kilometer ke timur Afrika Timur. socotra adalah  pulau terpencil dan satu pertiga daripada tumbuhan di situ, termasuk pokok gergasi tidak akan ditemui di tempat lain. socotra amat aneh sehingga digambarkan sebagai tempat paling pelik di bumi.




kepulauan socotra di yaman ini juga disebuat sebagai  ‘the roof of arabia’. tarikan utama adalah flora dan fauna serta lanskapnya yang tak jarang dilihat.  kepulauan socotra baru saja di calonkan sebagai ‘one of the new seven wonders of the word’. manakala UNESCO pula mengiktiraf socotra sebagai ‘world heritage site’. pulau terpencil ini hanya didiami sekitar 40.000 orang. nama socotra itu sendiri diambil dari bahasa sanskrit yang bermaksud “pulau kebahagiaan”




0 comments:

Post a Comment