31 Jul 2013

penglipurlara



PAMERAN yang berjudul Penglipurlara: Alkesah Yang Empunya Cherita mempersembah dan mendemonstrasi kesinambungan silam sosio-budaya Melayu.

Ini merupakan tradisi penceritaan dalam bentuk kontemporari melalui karya oleh artis dan penghibur melalui maksud ekspresi dan saluran media seperti muzik, filem dan Internet.

Istilah 'Penglipur' membawa maksud penghibur manakala 'Lara' pula bermaksud duka atau kesedihan hati. Daripada cantuman dua kata 'Penglipur' dan 'Lara' membawa pengertian cerita yang menghiburkan orang dalam kesedihan atau dukacita.

Apabila ditambahkan perkataan 'si' sebagai 'si penglipurlara', merubah makna dan peranannya kepada si tukang cerita atau pencerita.


Kebiasaannya cerita si penglipurlara adalah cerita-cerita roman yang mengandungi unsur pengembaraan. Biasanya cerita berlegar di sekitar golongan istana atau putera-puteri, cerita raja dengan segala gambaran keindahan, kemewahan, kesaktian serta kejadian-kejadian yang luar biasa.

Cerita penglipurlara terkenal di kalangan masyarakat Melayu kerana mempunyai keunikan dan keistimewaan yang tersendiri. Keunikan itu jelas dilihat dari segi ceritanya, penutur atau tukang cerita dan cara persembahan cerita tersebut.

Dalam masyarakat Minangkabau misalnya, cerita penglipurlara dikenali sebagai Kaba. Mengikut kajian tukang cerita atau penutur cerita penglipurlara ini terdapat dua golongan iaitu tukang cerita profesional dan amatur.

Cara penyampaian menggunakan kepakaran mereka tersendiri. Contohnya dengan gaya dan lagunya tersendiri serta diserikan lagi persembahan menggunakan alat-alat muzik yang sederhana seperti rebab, biola dan sebagainya. Selain itu ada juga tukang cerita yang menyampaikan cerita dalam bentuk prosa lirik.


Dalam konteks inilah kurator memperkenalkan semula pencerita sebagai artis, penghibur dan manusia biasa dengan karya kreatif yang mereka hasilkan.



PenglipurLara: Alkesah Yang Empunya Cherita
24 June – 1 Sept 2013
Galeri Reka,
Balai Seni Visual Negara, Malaysia


Faizal Sidik, Kurator, Balai Seni Visual Negara, Malaysia

Mempamerkan himpunan naratif yang dipinjam daripada Alam Melayu, Penglipur Lara akan mempersembahkan dan mendemostrasikan kesinambungan silam sosio-budaya tradisi penceritaan dalam bentuk kontemporari melalui karya oleh artis dan penghibur melalui maksud ekspresi dan saluran media seperti muzik, filem dan internet.

Istilah ‘penglipur’ bermaksud ‘penghibur’ dan ‘lara’ pula bermakna ‘sedih’ yang bermaksud cerita sedih yang disampaikan oleh pencerita itu. Apabila di tambahkan perkataan ‘si’ sebagai ‘si penglipur lara’, ia merubah makna peranannya kepada si tukang cerita atau pencerita. Dalam konteks inilah, kurator Faizal Sidik dan Khairuddin Hori akan memperkenalkan semula pencerita ini sebagai artis, penghibur dan manusia biasa dengan karya kreatif yang mereka hasilkan.

Metos dalam menghasilkan dan memperbahrui adalah antara asas kepada pengkaryaan Penglipur Lara. Mereka disanjung kerana keberanian bercerita, Penglipur Lara mahir dalam merancang strategi dalam menawan dan memberi insprasi kepada audien dengan cerita-cerita luar biasa, siang dan malam dengan bantuan prop seperti boneka wayang kulit. Tukang cerita ini berpernan dalam membina dan mewujudkan mesej yang berkaitan dengan moraliti, sejarah, keadilan, hak dan kerohanian.

Dalam kebiasaan dunia teknologi pada hari ini melalui penerokaan media dalam talian seperti YouTube, Facebook, Tumbler, Twitter dan blog-blog, melainkan jika seseorang itu memencilkan diri, sesiapa dan hampir setiap orang tanpa menyedari bakat Penglipur Lara ada di dalam diri mereka atau memberitahu seseorang mengenai sesuatu cerita. Mempunyai tweet, mengemaskini status, blog, gambar video dan muzik yang di muat naik mudah dilakukan pada masa kini dimana mereka bersaing untuk mendapat populariti secara tidak langsung. Untuk memberitahu sesuatu cerita kini tidak perlu lagi untuk masuk keluar kampung, atau pergi dari bandar ke bandar, atau memerlukan seseorang yang berkarisma atau menawan hati dengan ceramah atau kemahiran bercerita. Audien tidak lagi mudah terpedaya dan menjadi penduduk kampung yang pasif, pencarian sesuatu cerita boleh didapati mudah hanya dengan mencari di enjin carian Google. Dari sini mereka boleh melontar dan menerima cerita bari setiap hari. Pada hari ini kita hidup penuh dengan Penglipur Lara ciptaan kita sendiri.


0 comments:

Post a Comment