23 Jan 2013

sahabat


 sahabat akan selalu hadir dalam jengah masa atau lingkung ruang. ia menjadi manusia bererti dalam jajar hidup, yang semakin akrab mendaki erti dan makna hidup. yang selalu menunggu dengan sabar, kelewatan atau kekecohan yang berpunca dari kekalutan diri sendiri. yang akan berada paling hadapan ketika diri tersungkur dalam kepayahan dan akan menegur dengan teratur atau dengan kata kecil yang sungguh bermakna; "sabarlah...".

yang akan berceloteh panjang, mengungkit cerita, dan paling  berbisa kata-kata menegur, memperbetul, atau mengajak kembali kepada hakikat. yang memberi ingat atau ketika-ketikanya kita merasakan keterlaluan, tapi begitulah sahabat. hadir dalam hidup kita dan begitu dekat.

tapi sejauh mana jaring sahabat, setia, mengerti, memahami, dan memberi? seupaya mana segenap lapis hidup akan tersedia hanya untuk seorang sahabat? apa lagi sesudah masing-masing berbagi oleh garis hidup tersendiri. terpisah oleh tanggungjawab, tugas, urus hidup, dan garis-garis pengalaman yang berbeza. beberapa orang sahabat yang akrab dan begitu disanjungi ada yang menghilang dan menjauh oleh perbezaan masa dan sejrah hidup. dan kita memulakan dengan sahabat baru pula. bukan kita ingin berpisah tetapi takdir dan waktu bukan milik kita. ada yang langsung hilang khabar dan kita pun tak pernah tahu di mana mereka berada, sedang mereka pernah akrab dan memahami. ada yang sudah menemui illahi  mendahului kita. dan ada yang masih dapat dihubungi tetapi sudah berkurang gelak dan tawa oleh beza nasib dan desak masa.

apapun mereka adalah sahabat yang pernah singgah atau masih berada dalam kamar hidup kita.

tapi mampukah kita menjaga sang sahabat sebagaimana haiwan berikut ini.? dalam becana tsunami yang berlaku di jepun 2011,  video ini menjelaskan bagaimana murninya persahabatan. seekor anjing yang comot dan lemah bergerak antara sarap dan timbunan sampah akibat tsunami. ia cuba menghalang krew yang menghampiri. rupanya ia sekian lama menjaga sahabatnya, seekor anjing lain yang terbaring dan lemah.  ia tk bisa memberitahu tetapi ia bertindak dengan segala naluri yang ada untuk menyelamatkan sang sahabat.

ia begitu mengharukan. begitu menyentuh emosi betapa makna persahabatan diterjemah di celah sarap dan sampah akibat tsunami. bayangkanlah bagaimana kedua-duanya mengharungi kesukaran dan kepayahan sebelum ditemukan....



begitu makna sahabat.  dan kita sering diperingatkan oleh segenap yang terjadi.
di tengah busar tsunami, atau dari perilaku haiwan
bahawa sahabat adalah segalanya
tak terbatas suasana, tak terbatas masa
alur hidup yang kita lalui
dalamnya terisi sahabat dan teman
mereka amat berharga dan perlu dihargai

hargailah sahabat seadanya...

0 comments:

Post a Comment