27 Jan 2013

melihat yang jauh


 melihat yang jauh

saya terkesan dengan sudut pandang yang dikemukakan oleh hasrulhassan  berkaitan dengan kaedah menjadikan blog terkenal dan berpengunjung.

tidak mudah untuk menjadikan blog terkenal dan diketahui ramai. bagi mereka yang sudah begitu berjaya dan berkedudukan dalam duni blogging, sekalung tahniah atas pencapaian terbaik itu. ia bukan mudah dan perlukan masa, ruang, kerajinan, keprihatinan, kesungguhan, kesabaran, dan istiqomah yang tinggi.

dari aspek teknikal perlukan seo yang tinggi dan rapi. saya masih tidak banyak pengetahuan untuk bercakap panjang dalam perkara ini. masih perlu berjalan dan berjalan dari pintu blog ke pintu blog yang lain dan membaca artikel demi artikel untuk memahamkan perkara teknikal sebegini.

hasrul memberi pilihan kedua iaitu membuat diri kita berada di tengah keriuhan dunia blogging melalui temu dan kenal, sapa dan khabar yang berpanjangan, tidak tercengkam oleh kulit pemikiran dan idea sendiri, tetapi berusaha untuk memahami apa yang termuat jauh dari kita. menjadi bloggers dan menyendiri dengan segala posting dan idea, tidak menambah apa-apa. blogging memerlukan dunia saling berhubungan, saling kenal,mesra, dan ketekunanan untuk berjalan jauh. berjalan dari pintu ke pintu blog menyapa mereka di dalam.

atau mengenal secara peribadi  mereka yang ternama dan bertukar pendapat dan pandangan tentang blogging. sempitkan keluasan dunia maya dengan saling berhubungan dan berakrab secara mesra dan saling tahu.

blogging tak memerlukan banyak senyum tetapi banyak menyapa penuh mesra. dekat menjadi jauh dan renggang menjadi mesra.

dunia tersendiri sudah berlalu, kita perlu berada dalam keriuhan teman-teman dengan pelbagai cara dan stail  yang harus kita senangi.

perlu melihat yang jauh baru kita menjadi lebih dekat
dan kita akan terlihat dalam baris-baris ikon dan kata di puncak blogging

mampukah saya begitu???

saya hanya senyum meski tak terlihat sesiapa di sini..
kalau ada tersilap pandangan, mohon diperbetulkan



0 comments:

Post a Comment