jika kita menoleh ke alam bahasa Melayu kita akan melihat sejarah yang lama dilalui oleh bahasa ini untuk berkembang. tradisi bahasanya cukup kuat berakarkan kepada budi, adab, budaya dan agama. kesantunan bahasa atau kata adalah pencaran ketamadunan bangsa pemiliknya. alam melayu yang berkembang sebagai jagat besar nusantara dengan penuturnya antara yang terbesar di dunia. pengaruh islam yang membawa pembaharuan agama kepada masyatakatnya menjadi lapis tradisi yang penting dalam kesantunan kata melayu. apa lagi apabila bahasa melayu itu sendiri menjadi perantara penyebaran agama di alam nusantara dan kepulauan melayu, maka bahasa yang terbentuk oleh nilai islam ini tidak terlepas dari pengaruh ilmu, hukum dan sendi tauhid dan syariat islam. apabila islam hadir ke alam melayu terbawa bersamanya kemuliaan akhlak rasulullah saw. ia menjadi pengukuh kepada segala tutur dan kata sebagaimana yang diajarkan oleh baginda rasul. segala akal budi, pancar jiwa, ketajaman fikir menjadi terarah kepada pemusatan islam. dan bahasa melayu turut mengikut hukum yang baru sebagaimana pancaran islam.
zaman kesultanan melayu yang berkembang pesat di alam melayu, tradisi kesantunan kata dan bahasa diperkukuh dan diperkasakan. muncul pusat tamadun melayu yang mengembangkan bahasa melayu bersama wujudnya ulama, pujangga melayu, pemikir melayu, dan pendakwah melayu. kitab-kitab yang menggunakan bahasa melayu turut muncul dalam membawa naskah agama kepada khalayak. bahasa melayu menjadi amat dihormati kerana ia juga menjadi bahasa nusantara yang membawa makna islam dan ajaranya. inilah kukuhnya tradisi bahasa melayu yang menjadi akar islam dan membawa wadah islam untuk disebarkan seluas-luasnya ke dalam masyarakat. segala kata dan rangkai bahasa yang terlahir akan pastinya diukur dari sudut pandang islam. kalimat dan kata yang terhasil akan sehabis daya untuk menjadi begitu santun dan terkawal agar tidak terbabas dari ajaran islam. bahasa melayu menjadi bahasa komunikasi baru yang bukan lagi menjadi tuturan biasa masyarakat tetapi turut menjadi kalimat yang membawa wadah suci islam.
kesantunan yang terbentuk oleh alam islam melayu ini berkembang dengan munculnya seni bahasa yang mewarnakankan keperluan bahasa untuk menyampaikan ilmu akidah, feqah, tasawuf, kenegaraan, perundangan, dan sastera. jalinan yang terjadi menjadikan segala bentuk ilmu tadi menjadi terkait antara satu sama lain. lahirnya karya-karya sastera dalam bentuk prosa dan puisi yang masih berpaksi kepada teras dan jati diri islam dan melayu. maka adab bangsa, pemikiran, sikap, dan tujuan sastera menjadi lebih terarah kepada bukan sekadar hiburan semata-mata tetapi turut berperanan membawa pernyataan islam dan kemuliaan ajarannya. tidak terlepas dari rangkuman bahasa di dalam pantun, gurindam, seloka, syair, nazam dan talibun atau dalam prosa kenegaraan, cerita berbingkai, epik, sastera hikayat, atau naratif metos dan legenda, semuanya membawa nilai, budaya dan tradisi islam yang kuat. bahasa yang dialurkan ke dalam karya mengandungi keindahan, kesantunan, dan kehalusan yang memancarkan budi, pekerti, pemikiran, dan lingkaran hidup umat melayu yang berteraskan islam.
sempena segala tradisi itu maka pengertian melayu itu sendiri sebenarnya tidk dapat terpisah dengan islam. bukan sahaja dari aspek berbahasa tetapi sikap, pemikiran, pekerti, dan adab memancarkan ketinggian agama islam. tidak ada lagi pemisah antara melayu dan islam sama ada dari aspek hidup, bahasa dan budayanya. segala yang bertepatan dengan agama islam diperkasakan dan segala yang bertentangan dengan islam semakin dibiarkan. kajian terhadap sastera melayu akan menemukan banyak pengaruh islam yang terpancar di dalamnya. ia berlaku bukan secara dibuat-buat tetapi kemunculan islam di nusantara dan alam melayu telah memberi jatidiri baru terhadap budaya dan sikap orang melayu. bahasalah yang menjadi titik temu kepada nilai bangsa dan nilai islam berkembang.
nilai islam yang kuat berakar menjadikan kesantunan kata dan bahasa melayu ditentukan oleh sejauh mana bahasa itu tidak lari dari syariat islamnya. di dalam pantun melayu misalnya ditemukan cukup banyak bahasa yang menyelitkan pancaran islam. dari aspek pertuturan sama mendapat kesannya, di mana kesantunan kata menjadi amat penting dengan lahirnya kata panggilan. bahasa harus berupaya membina citra bangsa yang kukuh dan matang. bahasa harus tidak kasar sehingga ia bertentangan dengan hakikat islam.
demikian juga, telah wujud adat istiadat dan pelbagai bentuk majlis dan upacara dalam kehidupan masyarakat melayu sejak zaman-berzaman sebagaimana yang digambarkan dalam karya-karya persuratan seperti dalam sejarah melayu. pelbagai adat istiadat, majlis dan upacara itu telah berlangsung dengan berasaskan tatacara dan peraturan tertentu, termasuk tatacara dan peraturan yang berkaitan dengan kesantunan bahasa. huraian dan dialog yang terdapat dalam pelbagai karya persuratan melayu lama itu dengan jelas menggambarkan penggunaan bahasa yang santun dan beradab.
inilah tradisi yang dipancarkan oleh budaya berbahasa di alam melayu. bahasanya bersendi agama berteras adab ini diterima dan diguna pakai. ungkapan terlajak perahu boleh ditarik, terlajak kata buruk padahnya, bahasa tidak berjual beli, bahasa jiwa bangsa, orang berbudi kita berbahasa dan lain-lain adalah verifikasi terhadap pentingnya kesantunan kata dalam penggunaan seharian atau di mana saja.
anak china menimbang madat,
aari makasar langsung ke deli;
hidup di dunia biar beradat,
bahasa tidak berjual beli.
0 comments:
Post a Comment