5 Sept 2014

Lat


Karya Lat diajar di universiti Tokyo
MyMetro 2 Julai 2014

Tokyo : Novel grafik 'Kampung Boy' karya Datuk Mohd Nor Khalid atau Lat dalam edisi bahasa Jepun akan dijadikan alat bantu mengajar bagi penuntut pengajian Asia Tenggara di Tokyo University of Foreign Studies (TUFS), institusi pengajian tinggi tertua di matahari terbit ini.

Kampung Boy diterbitkan oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dengan kerjasama TUFS Press, Tokyo iaitu syarikat yang turut bertanggungjawab terhadap pemasarannya di Jepun.

"Ia akan menjadi bahan bantu mengajar yang sangat menarik kerana masyarakat dunia 50 tahun yang lepas, pernah melalui kehidupan yang serupa seperti yang ditonjolkan dalam Kampung Boy.

"Budaya yang dipaparkan dalam Kampung Boy merupakan kehidupan yang sangat dekat dengan alam semula jadi yang serupa seperti kebanyakan masyarakat di dunia," kata Lat kepada pemberita di sini, hari ini.

lat


BAKAT Lat diiktiraf Jepun. FOTO Fail NSTP


Edisi itu dilancarkan serentak dengan perasmian Pavilion Malaysia pada Pesta Buku Antarabangsa Tokyo Ke-21 (PBAT21) di Tokyo Big Sight yang pamerannya berlangsung selama empat hari sehingga 5 Julai ini.


Lat berkata, terbitan Kampung Boy adalah hasil terjemahan semula pensyarah bahasa Jepun di Universiti Kebangsaan Malaysia, Hieda Natsue dan kemudian disunting pensyarah TUFS, Prof Madya Soda Naoki.

Edisi pertama diterbitkan syarikat Shonbunsha Ltd pada tahun 1984 yang mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat Jepun.

Sebagai Negara Tema yang kesembilan pada PBAT21, Pavilion Malaysia turut menerima kunjungan anggota kerabat diraja Jepun Puteri Mako yang mewakili bapa beliau Putera Akishino yang juga merupakan Presiden Pesta Buku Antarabangsa Tokyo (PBAT).

Terdahulu baginda merasmikan PBAT21 dengan kesemua 25 ketua delegasi turut memotong riben.

Malaysia diwakili Ketua Pegawai Eksekutif yang juga Pengarah Urusan ITBM, Mohd Khair Ngadiron dan Timbalan Ketua Perwakilan di Kedutaan Malaysia di Jepun, Hendy Assan.

Turut hadir pada majlis perasmian ialah Pengarah Lembaga Promosi Pelancongan Malaysia, Noor Azlan Abu Bakar.

Penyertaan Malaysia buat kali keempat di PBAT adalah hasil kerjasama Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan dengan membawa 1,500 judul buku menerusi 20 penerbit.

Turut ditonjolkan persembahan mak yong dan wayang kulit.

Mohd Khair selaku ketua delegasi berkata kerjasama dalam penerbitan Kampung Boy merupakan antara hasil strategik penyertaan Malaysia di PBAT selama tiga tahun sebelum ini.

"Ini merupakan perkongsian intelektual dua negara yang bakal menguntungkan kedua-dua pihak khususnya dalam menyokong perkembangan bahasa Jepun dan tamadun Asia Tenggara," katanya.

Ketua Editor TUFS Press, Prof Iwasaki Minuro pula berkata pemilihan Kampung Boy dalam kerjasama itu adalah disebabkan idea serta jalan ceritanya yang diterjemah dan diterbit dalam 12 bahasa dunia.

Beliau berkata ia bukan sahaja sesuai untuk tujuan pembelajaran tetapi juga sebagai dokumen sosial masyarakat yang sekali gus menjelaskan bagaimana ia mampu membina pasaran di pelbagai negara antaranya Perancis, Belanda, Jerman, Korea dan Amerika.

"Menerusi Kampung Boy, kita dapat mengimbas kembali kenangan di masa lampau. Saya percaya masyarakat Jepun dapat memahami cerita yang disampaikan menerusi Kampung Boy," katanya.

MyMetro

KAMPUNG BOY MODUL MENGAJAR IPT JEPUN
03 Jul 2014 - Berita Harian


Karya Lat perkongsian intelektual antara dua negara

Kampung Boy edisi ba­hasa Jepun, karya Da­tuk Mohd Nor Khalid atau Lat yang dilancarkan pada Pesta Buku Antarabang­sa Tokyo (TIBF) 2014 semalam, bakal dijadikan alat bantu me­ngajar di Tokyo University of Foreign Studies (TUFS).

Novel grafik yang diterbit­kan Institut Terjemahan & Bu­ku Malaysia (ITBM) dengan kerjasama TUFS Press Tokyo itu akan digunakan pelajar bi­dang Pengajian Asia Tenggara di universiti tertua Jepun itu. Pengarah Urusan ITBM dan Ketua Delegasi Malaysia seba­gai Negara Tema TIBF 2014, Mohd Khair Ngadiron, berkata Kampung Boy ialah novel gra­fik paling berjaya di Malaysia dan sudah diterjemah ke da­lam 12 bahasa antarabangsa.

Perkongsian intelektual

"Penerbitan Kampung Boy kar­ya Lat ini hasil strategik da­ripada penyertaan Malaysia dalam TIBF yang kini masuk tahun keempat.

"la juga sebahagian per­kongsian intelektual di antara Malaysia dan Jepun yang akan menguntungkan kedua­-dua negara, khususnya dalam mendukung perkembangan bahasa dan tamadun di AsiaTenggara," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Pavi­lion Malaysia dan pelancaran Kampung Boy Edisi Jepun di Pavilion Malaysia, TIBF 2014, Tokyo Big Sight, semalam.

Hadir sama, Pengarah Pa­meran Reeds Exhibition Japan Ltd, Keisuke Amano dan Ketua Editor TUFS Press, Prof. lwasaki Minora.

Terdahulu, Puteri Mako me­wakili ayahnya, Presiden TIBF, Putera Akashino menyempur­nakan perasmian TIBF di Pen­tas Utama Tokyo Big Sight se­belum mengunjungi Pavilion Malaysia. Novel grafik Kampung Boy itu ialah versi kedua dalam bahasa Jepun selepas kejayaan terbitan pertama oleh syarikat tempatan, Shonbunsha Ltd pada tahun 1984 yang men­dapat sambutan baik masya­rakat negara itu.

Terjemahan semula

Terbitan edisi baharu itu ialah hasil terjemahan semula Pen­syarah Bahasa Jepun di Uni­versiti Kebangsaan Malaysia(UKM), Hieda Natsue dan di­sunting oleh Pensyarah TUFS, Profesor Madya Soda Naoki.

Sementara itu, Lat ketika ditemui, berkata beliau gem­bira Kampung Boy yang asal­nya ditulis dalam bahasa Ing­geris sebelum diterjemah kedalam bahasa Melayu, digu­nakan sebagai alat bantu me­ngajar di TUFS.

"Novel grafik berkenaan me­ngandungi bahan menarikyang menggambarkan kehidu­pan masyarakat berpuluh-­pu­luh tahun lalu, sekali gus ber­peranan sebagai pendedahan kepada generasi muda hari ini,"katanya.

Selain pelancaran Kampung Boy oleh Lat, Pavilion Malaysia turut mendapat perhatian pe­ngunjung TIBF apabila gabu­ngan persembahan wayang kulit Kelantan dengan boneka Jepun, Edo Ito Ayatsuri Ningyo, dipersembahkan buat pertama kali kepada pengun­jung.

Persembahan itu tidak ha­nya menjadi eksperimen seni kreatif, malah simbolik kepada penyatuan budaya Malaysia dan Jepun yang dijelmakan di TIBF 2014.

itbm

Lat antara penerima Anugerah Merdeka 2014. Tahniah

Lat antara penerima Anugerah Merdeka 2014

utusan online
SULTAN Nazrin Muizzuddin Shah beramah mesra Dr. Kamalan Jeevaratnam (kiri) dan Dr. Lim Hong Ngee pada majlis pengumuman dan penyampaian penerima Anugerah Merdeka 2014 di Menara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/MOHD. NAJIB MOHD. NOR

KUALA LUMPUR 4 Sept. - Kartunis terkemuka, Datuk Mohd. Nor Khalid, 63, atau lebih dikenali sebagai Lat, muncul antara enam penerima Anugerah Merdeka 2014 atas sumbangan beliau dalam bidang pendidikan dan komuniti.

Selain Lat, lima individu lain ialah Mohd. Khan Momin Khan, Datuk Dr. Choo Yuen May, Prof. Dr. Abdul Latif Ahmad, Prof. Dr. Ahmad Fauzi Ismail dan Datuk Earl of Cranbrook, yang dipilih berdasarkan bidang kepakaran masing-masing.

Mohd. Nor menerima anugerah tersebut berdasarkan sumbangannya memperkenalkan budaya masyarakat Malaysia menerusi lakaran kartun; Mohd. Khan, 79, melalui penyelidikan dan pemeliharaan hidupan liar di negara ini manakala Choo Yuen, 59, yang aktif dalam bidang kesihatan, sains dan teknologi, melalui usaha beliau melakukan penyelidikan berasaskan industri kelapa sawit.

Dua lagi individu dipilih menerima anugerah itu bagi kategori pencapaian ilmiah ialah Prof. Dr. Ahmad Abdul Latif, 47, dan Prof. Dr. Ahmad Fauzi Ismail, 48.

Bagi anugerah atas sumbangan kepada rakyat Malaysia pula, pemilihan Datuk Earl Of Cranbrook, 81, dibuat berikutan usahanya dalam pemeliharaan biodiversiti hutan.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Fisiologi, Perdana Universiti-Kolej Perubatan Diraja Ireland, Dr. Kamalan Jeevaratnam dan Pensyarah Kanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Lim Hong Ngee dipilih sebagai penerima geran anugerah Merdeka 2014 bagi menjalankan penyelidikan dalam bidang masing-masing di luar negara.

Majlis mengumumkan penerima-penerima Anugerah Merdeka 2014 itu dibuat Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Anugerah Merdeka yang juga Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Menara Berkembar Petronas di sini hari ini.

Yang turut hadir, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Tan Sri Shamsul Azhar Abbas.

Sementara itu, Sultan Nazrin bertitah, sejak anugerah tersebut diperkenalkan pada 2007, seramai 22 individu dan dua organisasi telah dipilih sebagai pemenang.

"Setiap tahun Anugerah Merdeka menyampaikan penghargaan kepada individu dan organisasi yang banyak menyumbang kepada negara.

"Pada tahun ini, mereka yang dipilih akan menerima wang tunai sebanyak RM500,0000, trofi dan cenderamata," titah baginda.

utusan online

Mari kita melihat seketika antara karya-karya Datuk Lat








0 comments:

Post a Comment