4 Apr 2013

lama pergi

Kehidupan adalah jaringan yang kadangkala begitu erat membelit. ada waktu kita bebas dan tak terbeban oleh apa-apa. jadilah ia biasa dan tak ada apa-apa. seperti jalan sunyi yang tak berpenghuni. ada kalanya ia begitu memberat dan mencengkam. tak ada bebas lagi selain bergelut dengan hambatan tugas, keperluan hidup, dan tuntutan agama.

kita pun melihat bianglala. tak seindah itu hidup ini. barangkali fatamorgana. tapi realitinya adalah kita berpegang dengan segala yang perlu dan pasti. ada kalanya kita terfikir tentang peribadi dan memenuhkan apa yang berpusar pada keperluan peribadi. tapi secukup itukah kehidupan? bagaimana hubungan antara kita dan yang lainnya? tanggungjawab kita juga terletak atas apa yang tersiram atau terbawa oleh rakan, teman, tetangga, dan siapa yang kita kenali. kita tak boleh mengunci diri dan diam hanya mendengar esak dan rayu peribadi. sebaliknya suara yang lain harus didengar bersama. memberi kalau perlu atau bersimpati dan mendengar sudah dianggap peduli.

kita tak boleh merubah tanggungjawab sebaliknya bermuhasabah dan berfikir sejenak bagaimana melunaskan erti dan makna tanggungjawab. kita memerlukan yang lain dan yang lain itu pula memerlukan kita.

lama pergi memberi masa untuk merenung dan mencari apa yang hakikat dan apa yang hanya bayang-bayang.

lagu ini lama tak didengari. tapi apabila didengar kembali. banyak tentang peduli dan mereka yang berharap hanya dari kita. mereka juga berhak untuk merasa bahagia dan indah hidup ini. tapi kalau siapa tak peduli dan menajuh akan bagaimanakah nasibnya mereka?

lagu panti asuhan ini terasa benar keperluan dan kehadiran kita. menghulur untuk memberi. berkongsi rahmat dan kebajikan dari Allah buat kita bersama mereka yang memerlukan.


sesekali kita perlu menoleh ke seberang jalan melihat apa yang kita miliki dan memerhati apa yang mereka tiada. kalau kita memberi setidaknya ada senyum terukir.

hidup ini dipermudahkan dengan kita saling peduli dan merasa segala panas dan dingin 
kehidupan.

0 comments:

Post a Comment